Stań do walki jak władca państwa!Prowadź swój kraj do zwycięstwa!
Dowódcy - Reguły
Rola dowódcy
* Jak wiadomo - w wielkich bitwach i wielkich wojnach dużą rolę odgrywali dowódcy którzy umiejętnie kierowali wojskami swoich władców. Tak samo jest w WoE - rola dowódcy jest nieoceniona.
* Bez dowódcy wojsko (nie licząc małych oddziałów puszczonych do patrolu etc.) nie wie co ma robić - rozłazi się i sromotnie przegrywa. W szeregach bardzo dużego wojska z niedostateczną ilością dowódców zaczyna dominować chaos - regimenty się mieszają, żołnierze są zdezorientowani - źle zarządzane wojsko potrafi doprowadzić do katastrofy.
* Dobrze jest mianować dowódcą kogoś wpływowego - wtedy ten ktoś traktuje to jako posadę i jest Ci wdzięczny co wielokrotnie może zaowocować licznymi profitami
* Oczywiście - każdy dowódca jest inny i posiada własne statystyki ale o tym później.
Liczba dowódców i ich cena
* Dostępność dowódców jest ograniczona. Każda dynastia ma prawo do trzech darmowych dowódców lądowych oraz dwóch admirałów. Jest to zestaw standardowy, czyli wtedy gdy dowódcy nie są historyczni. W przypadku gdy ci trzej dowódcy są historyczni i żyli kiedyś na prawdę (należy to poprzeć stosownymi źródłami) graczowi poszerza się limit do pięciu darmowych dowódców lądowych oraz trzech admirałów. (jednak wcześniej gracz musi przedstawić trzech historycznych dowódców)
* Dodatkowo - dowódcami można uczynić członków swojego rodu wtedy nie dość, że są za darmo to jeszcze nie są liczeni do limitu dowódców. Jedyny sęk w tym, że dowódcy którzy nie odbyli żadnego wyszkolenia wojskowego czy nie mają doświadczenia posiadają umiejętności obniżone o 1
* Jednak na 3/2 lub 5/3 dowódcach się nie kończy - kiedy wyczerpiemy już limit można nająć kolejnych. Tym razem - za pieniądze
* Ceny dowódców ponad limit przedstawione są w Cenniku jednak sprawa przedstawia się bardzo prosto - 10 punktów za dowódcę niehistorycznego lub 5 za historycznego
* Jest jeszcze jedna kategoria dowódców - dowódcy najemni. Są oni łatwiejsi do przekupienia i drożsi (i trzeba ich opłacać corocznie) jednakże ich umiejętności są nieocenione.
* Generałem / Admirałem możemy dysponować bezpośrednio po uiszczeniu za niego opłaty.
Cechy Generałów
* Każdy dowódca posiada 3 kategorie:
o Umiejętność - czyli wrodzony talent do dowodzenia wojskiem
o Doświadczenie - czyli ile przeżył i ile widział
o Cechy dodatkowe - czyli specjalizacja lub charakterystyczna cecha dowódcy - nie każdy ją posiada
* Bardzo ważną informacją jest to, że generałom historycznym nie jest losowana umiejętność czy doświadczenie lecz są oceniani na podstawie swoich biografii natomiast dowódcy niehistoryczni, czyli wymyśleni przez gracza mają losowane umiejętności
* Pierwsze dwie kategorie są ustalane w skali pięciostopniowej. Trzecia jest losowana.
Umiejętności
o Beznadziejny
o Słaby
o Przeciętny
o Dobry
o Bardzo Dobry
o Wybitny
Doświadczenie
o Brak Doświadczenia
o Mizerne Doświadczenie
o Przeciętne Doświadczenie
o Duże Doświadczenie
o Ogromne Doświadczenie
Pozyskiwanie dowódcy
* Aby dostać dowódcę należy napisać na swoim tajnym forum prośbę do GM'a o rozlosowanie / przydzielenie cech dowódcy. W wypadku generała historycznego - podajemy link. W wypadku niehistorycznego - nazwisko
* Żeby móc używać dowódcy historycznego musi być on historycznie nam podległy, czyli mieszkać w naszym władztwie etc. nie może - nie żyć, być w niewoli, umierający, na wygnaniu, na emigracji itd.
* Jeśli państwo nie ma dostępu do morza - nie zgłasza admirałów co nie przekłada się na dodatkową ilość darmowych dowódców lądowych
* Co do historyczności generałów - jeżeli chcemy powołać takiego to w momencie jego rekrutacji liczą się jego umiejętności z danego roku tak więc cóż z tego,
Doświadczenie
* Poziomy doświadczenia w grze symbolizują ilość czasu spędzonego w walce, czy na polu bitwy. I następująco:
o Brak Doświadczenia - 0 bitew.
o Mizerne Doświadczenie - 1 bitwa.
o Przeciętne Doświadczenie - 3 bitwy.
o Duże Doświadczenie - 6 bitew.
o Ogromne Doświadczenie - 10 bitew.
* Wzrost doświadczenia przydzielacie swoim dowódcom SAMEMU! Najlepiej przy każdym dowódcy zapisywać ilość bitew, w których brał udział.
* Doświadczenie armii jest również brane pod uwagę podczas rozgrywania bitew, jednak w tym przypadku nie ma określonych poziomów doświadczenia, liczy się jedynie liczba starć, w których brała udział.
CECHY DOWÓDCÓW
*
System
1. Losowanie umiejętności za pomocą k100
o 1-10 - beznadziejny
o 11-30 - słaby
o 31-60 - przeciętny
o 61-80 - dobry
o 81-95 - bardzo dobry
o 95-100 - wybitny
Uwagi: Dowódcy dynastyczni bez wychowania wojskowego otrzymują -1 do wylosowanego poziomu umiejętności.
2. Losowanie doświadczenia za pomocą dowolnej kości.
o 1-40 - brak doświadczenia
o 41-80 - mizerne doświadczenie
o 81-95 - przeciętne doświadczenie
o 96-99 - duże doświadczenie
o 100 - ogromne doświadczenie
3. Losowanie cech specjalnych za pomocą 2k100. Pierwszy rzut określa szanse na wystąpienie cechy specjalnej:
o 31-90 - cecha specjalna
o 1 - 30 - brak cechy specjalnej
o 91-100 - dwie cechy specjalne
Drugi rzut służy do wybrania cechy. Poniżej lista cech:
Cytat:
(L) - cechy wyłącznie lądowe
(M) - cechy wyłącznie morskie
(S) - cechy stopniowane (dobry, wybitny)
(P) - cechy "z państwem"
1. Ambitny
2. Bardzo honorowy
3. Bardzo religijny
4. Chorowity
5. Cierpliwy
6. Dowódca artylerii (L) (S)
7. Dowódca galer (M) (S)
8. Dowódca kawalerii (L) (S)
9. Dowódca piechoty (L) (S)
10. Honorowy
11. Inspirujący
12. Inżynier (L)
13. Jednonogi
14. Jednooki
15. Jednoręki
16. Kreatywny
17. Krnąbrny
18. Litościwy
19. Lojalny
20. Łaskawy
21. Łowca piratów (M)
22. Mistrz abordażu (M)
23. Mistrz kontrwywiadu
24. Mistrz manewrów (L)
25. Mistrz oblężeń (L)
26. Mistrz przesłuchań
27. Mistrz walki partyzanckiej (L)
28. Mistrz wojny podjazdowej (L)
29. Mistrz zasadzek
30. Modernizator armii (L) (S)
31. Organizator armii (L) (S)
32. Mściwy
33. Nawigator (M) (S)
34. Niecierpliwy
35. Nielojalny
36. Nieprzekupny
37. Odważny
38. Okrutny
39. Ostrożny
40. Pogardzany
41. Porywczy
42. Poważna rana
43. Próżny
44. Przebiegły
45. Przekupny
46. Psychopata
47. Rozsądny
48. Rozrzutny
49. Strateg (S)
50. Śmiertelny Wróg (P)
51. Taktyk (S)
52. Tchórzliwy
53. Uparty
54. Walczy w pierwszej linii (L)
55. Wybitny Admirał (M)
56. Zwolennik [ ] metod walki (P)
57. Zwolennik kawalerii (L)
58. Zwolennik piechoty (L)
59. Nieprzewidywalny
60. Surowy
61. Fanatyk
62. Wybitny Wojownik
63. Odkrywca
64. Obrońca twierdz (S)
Offline
Surowce napędzają handel. Każdy z nich ma określoną wartość:
Drewno; 5pkt
Tania odzież; 5pkt
Tania biżuteria; 10pkt
Tkaniny; 10pkt
Żelazo; 10pkt
Droga odzież; 15pkt
Marmur; 15pkt
Wełna; 15pkt
Sukno; 16pkt
Cukier; 18pkt
Jedwab; 18pkt
Droga biżuteria; 20pkt
Kość słoniowa; 20pkt
Porcelana; 20pkt
Srebro; 20pkt
Bursztyn; 21pkt
Niewolnicy; 21pkt
Tytoń;21pkt
Złoto; 25pkt
Offline
HANDEL
Handel jest jednym z prostszych aspektów gry. Dzielimy go na wewnętrzny i międzypaństwowy . Ten pierwszy odbywa się samoistnie jeżeli miasta (przynajmniej dwa) są połączone ze sobą traktami. Handel wewnętrzny przynosi zysk (co turę) który jest równy x*y*v*z*1/2 [gdzie x to dochód ze stolicy pomnożony przez liczbę miast połączonych ze sobą traktami, v to średni poziom traktów w państwie a z to poziom administracji stolicy i pomnożone przez 1/2(ze względów praktycznych ) przykład: 10*5*3*3*1/2=225]. Natomiast handel zewnętrzny odbywa się w centrach handlu.Czym że są te ,,centra handlu''??? Otóż centra handlu są miejscem, w którym zbierają się kupcy by konkurować ze sobą o zarobek dla państwa. Kupców można wysyłać pod warunkiem iż w losowaniu wyjdzie liczba większa od zadowolenia kupieckiej grupy społecznej. Dochód liczy się; x*y/(z*1/2) [gdzie x jest liczbą kupców własnych,y średnią ceny surowców produkowanych, z jest ilością kupców konkurencyjnych a ze względów praktycznych dzielimy to na 2; przykład: 5*10/(6*1/2)=50/3=16,666667 ~16,7]
Poziomy taktów:
1.szosa: 5/100km
2.wąska droga: 7/10km
3.brukowana droga: 10/100km
4.droga krajowa: 15/100km
Offline
Dekrety; zbiór praw obowiązujących w państwie. Każdy gracz ma obowiązek spisywania dekretów. Ilość dekretów jest nieograniczona, jednak pisanie ,,konstytucji'' jest trochę nie poręczne, oczywiście ja nie bronie . Dekret jest ogólną nazwą która obejmuje (od najszerszego do najwęższego)
-Konstytucja
-Edykty
-Ustawy
-Dekrety
-Artykuły
To tak żeby był porządek.
Oto przykład:
Edykt o zachowaniu mieszkańców podczas zarazy
I
Ludność przybywająca z terenów zakażonych ma poddać się kwarantannie do czasu, aż lekarz przebywający na danym terenie nie ogłosi odwołania kwarantanny.
II
Miasta, wsie i miasteczka ewentualnie objęte zaraza mają zostać poddane natychmiastowej kwarantannie trwającej tak długo, aż biegły medycyny orzeknie koniec choroby.
III
Złamanie któregokolwiek z zakazów i rozporządzeń niniejszego edyktu będzie karane wysokimi grzywnami oraz sankcjami prawnymi. W skrajnych przypadkach łamania zakazu przewidziane są kary śmierci.
IV
Moc edyktu trwa tak długo aż Książę ogłosi koniec zarazy
Offline
Miasta i osady
Miasta i osady to podstawa każdego państwa. W każdym państwie istnieje kilka/naście/dzieąsiąt miast i osad.
Wielkość miast:
1 - Osada: od 1 do 999 mieszkańców
2- Miasto: od 1000 do 4999 mieszkańców
3 - Metropolia: od 5000 mieszkańców
Dochód z miast liczy się w następujący sposób:
x*y%/z*a*1/v gdzie x to wielkość miasta/osady, y jest zadowoleniem mieszkańców, z oznacza koszty utrzymania miasta (renowacja budynków itp. itd.), a to modyfikator w postaci dochodu z handlu podzielony przez 1/v gdzie v to ilość kupców własnych. Przykład dochodu dla średniego miasta: 2*80%/15*24*1/4 =
= 10,24
Offline
Centra handlu
Centra handlu to miejsca w których zbierają się kupcy z całego świata. To tu sprzedawane i kupowane są różne dobra tego świata.
Centra handlu przynoszą nie tylko zyska ale także chwałę ich posiadaczom.
Dochód z centrum handlu:
a) dla posiadacza:
z*x*v*1/y*q gdzie z to wielkość centrum handlu; x to ilość państw które mają kupców w danym centrum; v to ilość własnych kupców; 1/y to 1/ilość kupców innych państw; q to średnia cena towarów wyznaczonych na sprzedaż w centrum. Przykład: 3*6*5*1/12*7 = 52,5
b) dla osoby trzeciej:
z*1/x*v*1/y gdzie z to pozycja jaką zajmują kupcy w danym centrum; 1/x to ilość państw jakie mają kupców w danym centrum; v to ilość własnych kupców; 1/x to 1/ilość kupców w danym centrum. Przykład: 3*1/2*5*1/4 = 1,875~1,88
Wielkość centr handlu
1. małe
2. średnie
3. duże
4. wielkie
5. ogromne
Zasada Specjalna
1. Jeżeli w danym centrum posiada się monopol, niwelowany jest wpływ modyfikatora określającego ilość państw ( tylko dla podpunktu b)
Lista Centrów Handlu
Europa Środkowo-Wschodnia:
Archangielsk (Państwo Moskiewskie)- małe
Astrachań (Państwo Moskiewskie)- średnie
Gdańsk (Polska)- duże
Królewiec (Zakon Krzyżacki)- duże
Moskwa (Państwo Moskiewskie)- duże
Ryga (Ryga)- średnie
Stambuł (Imperium Osmańskie)- wielkie
Europa Zachodnia i Rzesza:
Amsterdam (Austria)- ogromne
Antwerpia (Austria)- duże
Barcelona (Aragonia)- wielkie
Bordeaux (Argamanc)- duże
Florencja (Toskania)- wielkie
Genua (Genua)- małe
Kopenhaga (Dania)- duże
Lizbona (Portugalia)- wielkie
Londyn (Anglia)- małe
Lubeka (Meklemburgia)- ogromne
Lyon (Francja)- średnie
Madryt (Kastylia)- duże
Paryż (Francja)- duże
Praga (Czechy)- duże
Sewilla (Grenada)- wielkie
Wenecja (Wenecja)- ogromne
Wiedeń (Austria)- duże
Afryka:
Aleksandria (Państwo Mameluków) - duże
Offline
Wydarzenia losowe:
Co roku każdemu z graczy przydzielać będę jakieś wydarzenie razem z przyczyną jego wystąpienia, które będą musieli opisać.
Np. Wybuch rewolty, bunt armii, śmierć generała czy datek od bogatego patrycjusza.
Offline